mtb home banner

Founders of a lifestyle

 

11 bewezen voordelen van de juiste sportvoeding

 

Is een sportvoedingspatroon op maat van je sport en op basis van jouw specifiek situatie belangrijk voor je prestatievermogen? Geen twijfel mogelijk. Hier volgen 11 wetenschappelijk bewezen effecten van de juiste voeding op het juiste moment:

 

1. GEZONDHEID
Een goed sportvoedingspatroon levert dagdagelijks de nodige hoeveelheid energie, vocht, vezels, vitaminen en mineralen. Door regelmatig te eten en drinken wordt het lichaam continu voorzien van alles wat het nodig heeft en blijft het in optimale gezondheid.
2. VOCHTBALANS
Ons lichaam bestaat uit het grootste deel uit water. Een voldoende aanvoer van vocht en mineralen tijdens en na de inspanning is van cruciaal belang voor het leveren van goede prestaties, zeker voor uithoudingssporters en in extreme omstandigheden (warmte, hoogte, …).
3. BRANDSTOF
Koolhydraten en vetten leveren de nodige energie om je inspanning te kunnen uitvoeren. Voornamelijk de inname van de verschillende soorten koolhydraten (enkelvoudige, meervoudige), in de juiste hoeveelheid en op het juiste moment, is een cruciaal element voor goede sportprestaties.
4. HERSTEL
Een berg van onderzoek toont aan dat je spieren sneller herstellen na een inspanning ten gevolge van de juiste timing en inname van je sportvoeding. Eiwitten en koolhydraten spelen ook hier een erg belangrijke rol.
5. BELASTBAARHEID
De juiste sportvoeding verhoogt de kwaliteit van je beweging en verkleint dus de kans op het ontwikkelen van blessures.
6. COMFORT
Iedere sporter kent wel het gevoel van spierkrampen, buikkrampen of diarree tijdens het sporten. Heel wat van deze ongemakken zijn te wijten aan de verkeerde voeding of foute samenstelling van de juiste ingrediënten in de sportvoeding.
7. AANPASBAARHEID
Wie in veeleisende omstandigheden moet presteren, zal zich met behulp van de juiste sportvoeding sneller aanpassen. Zo verloopt de aanpassing aan jetlag of aan uitdagende klimatologische omstandigheden zoals hoogte, warmte en koude veel vlugger bij wie de juiste zaken eet en drinkt.
8. IMMUNITEIT
Atleten zijn over het algemeen zeer gezonde mensen. In zware trainingsperiodes verkleint echter de weerstand tegen infecties en worden atleten wel eens ziek. Goede sportvoedingsgewoonten verkleinen het risico om ziek te worden.
9. LICHAAMSSAMENSTELLING
Een optimale verhouding tussen spieren en vetmassa is belangrijk om met een goed gewicht, bestaande uit de juiste componenten, jouw sport te kunnen beoefenen. Een uitgebalanceerde sportvoeding, aangepast aan de vereisten van jouw sport, speelt hierbij een cruciale rol.
10. PRESTATIE
Heel wat sportvoedingssupplementen (zoals cafeïne)hebben een direct prestatie bevorderend effect. Het is niet alleen een groot voordeel als je weet wat werkt en wat niet (en in welke dosis), het is ook erg belangrijk dat je in regel bent met de anti-dopingwetgeving.
11. MENTAAL
Je bent beter geconcentreerd en maakt minder fouten, omdat vermoeidheid kan worden uitgesteld.

 

 

Volg ons op